Wanneer adverteren op Facebook en wanneer Google advertenties?

Online adverteren doen we vandaag de dag op verschillende manieren. De alom bekende internetreuzen Google en Facebook hebben elk een eigen uniek advertentiemodel.
Waar Facebook maandelijks meer dan 2 miljard actieve gebruikers heeft, heeft Google tegelijk zo’n 5 miljoen zoekopdrachten per minuut. Deze vallen dus niet te negeren.

Gebruik je nu het best Facebook of Google advertenties om je doelen te bereiken?

crossroad Google Ads or Facebook Ads

Adverteren? Stel jezelf enkele vragen

Wat is het doel van je advertenties?

Tijdens het gratis kennismakingsgesprek steken we de koppen bij elkaar en leggen we zo stap per stap je doelen vast. Iedereen zou vanaf het eerste moment hun product verkopen in de hoogte willen zien schieten, maar zo vlug gaat het meestal niet.

Bereik eerst een breed publiek met je advertenties om hen daarna meer en meer specifieke informatie te geven. Wanneer deze beslist zijn, gaan we verder met de rollout van de campagnes.

Kent je doelgroep je product?

target group

Het is heel belangrijk te weten in welke mate je doelgroep je product reeds kent en waar men zich reeds bevindt in de customer journey. Is je doelgroep reeds op zoek naar je product (SEA) of wil je juist met de specifieke targeting je product tonen aan de meest doeltreffende doelgroep (Facebook)?

Wil je op dit moment meer verkopen of meer verkeer naar je website krijgen? Of wil je juist meer inzetten op brand awareness waarmee je je boodschap aan een grotere groep mensen eerst toont?

Hoeveel budget is er om te adverteren?

Data on a Mac

De laatste vraag die je jezelf moet stellen is het budget. Wanneer er nog nooit geadverteerd is, is het nodig om eerst budget te voorzien om data te capteren. De data is nodig om uit te leren. Hiermee behalen we in een volgende periode een beter resultaat met een kleiner budget. Hoe komt dit? We zetten extra budget in op de duidelijke winnaars.

Langs de andere kant is er niet alleen meer budget nodig om de data binnen te halen, maar ook om een grote doelgroep te kunnen bereiken. Denk hier dus na over hoeveel mensen je met je campagnes wilt bereiken. Wil je je advertenties altijd bovenaan de zoekresultaten wanneer men een bepaalde zoekopdracht uitvoert? Of wil je je content juist aan een zo breed mogelijk publiek tonen?

Tijdelijke actie tijdens de corona lockdown: 20% korting op de gepresteerde uren

Adverteren op Facebook

Facebook Ads

Facebook staat erom bekend als hét kanaal waarmee je de juiste doelgroep bereikt. De targeting mogelijkheden gaan hier namelijk enorm ver. Dankzij de data die Facebook heeft van zijn gebruikers, denk aan de demografische gegevens en de interesses (de pagina’s die men liket), kan je op dit platform héél gericht adverteren.

De kracht van adverteren op Facebook

Facebook gebruikers delen quasi elke detail van hun leven op Facebook en zoeken daarnaast naar content die aansluit bij hun persoonlijke interesses, overtuigingen, ideologieën en waarden.

Deze waardevolle data is net wat adverteerders nodig hebben. Op basis van deze gedetailleerde persoonlijke informatie passen adverteerders hun creatives en copy aan om zo hun doelgroep op een heel persoonlijk manier te benaderen.

Nog een ander sterkte van adverteren op Facebook is het feit dat het opmerkelijk betaalbaar is, rekening houdend met de potentiële impact en de precisie waarmee adverteerders hun doelgroep kunnen bereiken. Facebook-advertenties zijn hierdoor een zeer aantrekkelijk kanaal voor kleine bedrijven en bedrijven met beperkte middelen.

Waar is je advertentie te zien op Facebook?

Op Facebook zijn er verschillende plaatsingen mogelijk. De meest gebruikte plaatsing is de gewone Facebook news feed. Deze zijn visueel heel sterk en hiermee kan je via precieze targeting je product tot bij de juiste mensen brengen.

Ook is het mogelijk om te adverteren binnen de verhalen van facebook, de marktplaatsen of bijvoorbeeld het audience network van Facebook. Hoe meer de content afgestemd is op de doelgroep en hoe meer aandacht deze trekt, hoe beter. Welke plaatsingen gekozen worden voor je campagne? Dat hangt terug sterk af van wat je ermee wilt bereiken.

Relevantiescore van Facebook

De nieuwe relevantiescore van Facebook wordt onderverdeeld in drie delen (de kwaliteitsscore, de score van betrokkenheid en de score van de conversieratio). Met de nieuwe onderdelen van de relevantiescore, wil Facebook de belangrijkste indicatoren naar voor brengen waarmee je de advertenties kunt verbeteren.

Wanneer de te adverteren content, de ervaring op de landingspagina en de targeting perfect op elkaar zijn afgestemd, zal de campagne een hoge relevantiescore krijgen van Facebook. Hierdoor zal de kost dalen, de advertentie het gewenste resultaat behalen en zullen je vooropgestelde conversies de hoogte in schieten.

Wanneer adverteren op Facebook?

Dankzij de superkrachtige targeting mogelijkheden zijn er verschillende redenen waarom je op Facebook zou adverteren.

  • Je wilt de merkbekendheid van je product verhogen;
  • Je wilt een nieuw product aan het brede publiek tonen;
  • Je wilt je product extra onder de aandacht brengen bij een doelgroep die het product nog niet kent;

En wat met Instagram advertenties?

Instagram op phone

Via facebook ads manager is het inderdaad ook mogelijk om te adverteren op Instagram. Dat is één van de plaatsingen die je binnen de ads manager selecteert. Het is wel zo dat er op elk platform andere specifieke doelgroepen aanwezig zijn.

Let op! dat je de copy van de Facebook ad niet zo maar kopieert naar de Instagram ad. De copy van Facebook staat namelijk boven de creative en op Instagram staat deze eronder.
De aanpak van elk social media kanaal zal dus telkens verschillen.

Op instagram is het namelijk héél belangrijk om te werken met creatieve foto’s en video’s. Op Facebook daarentegen is de drempel om te starten kleiner. Je kan namelijk perfect je eigen creatives via Canva maken en deze gebruiken voor je ads. Persoonlijk vind ik dat dit voor Instagram moeilijker is omdat je er nog meer moet uitspringen.

Google advertenties

google search engine on macbook pro

Meer dan 20 jaar geleden stootte Google met gemak Altavista van de troon. De gebruikers van Google weten ondertussen dat ze op een heel eenvoudige en snelle manier een antwoord op hun vraag krijgen. En juist rond dat punt draait heel het algoritme van Google, de gebruikers van een zo goed mogelijk antwoord voorzien zonder spam of al te veel advertenties.

Adverteren op het zoeknetwerk van Google

Als we iets niet weten gaan we in de meeste gevallen ten rade bij Google. Elke minuut vinden er wereldwijd bijna 5 miljoen zoekopdrachten plaats op Google, dat is gigantisch! Het is dus ondertussen voor iedereen duidelijk hoe krachtig Google wel niet geworden is.

Google Ads, voorheen Google Adwords, werkt met een veilingmodel om te adverteren op het zoeknetwerk. Dit model wordt ook wel Paid Search of PPC (Pay Per Click) genoemd. Je biedt namelijk op de zoekwoorden waarmee je advertentie dan getoont word.

De kracht van Google Ads

De meest gebruikte zoekmachine ter wereld wordt zonder twijfel beschouwd als een van de leiders in online adverteren. Waarom grijpen de meeste mensen dagelijks nog steeds naar Google? Om informatie op te zoeken. En juist daarom is dit kanaal zo krachtig. Je bereikt de doelgroep die reeds op zoek is naar je product. Het is dus aan ons om onze boodschap zo af te stemmen op de zoekopdracht om hen over de streep te trekken.

Het veilingmodel van Google Ads

Google-Ads-Auction

De advertenties worden weergegeven op basis van de zoekwoorden in het veilingmodel. Als adverteerder start je namelijk een bieding op de relevante zoekwoorden. Aan de hand van de kwaliteitsscore bepaalt Google op welke positie deze advertentie getoond zal worden.

Wanneer er een zoekopdracht overeenkomt met één van de zoekwoorden, komt de advertentie op één van de posities tussen de zoekresultaten te staan. Enkel en alleen wanneer er iemand uiteindelijk op deze advertentie klikt, worden er kosten in rekening gebracht, vandaar CPC (Cost per Click).

Waar is je advertentie te zien op Google?

Google-Ads-Placements

De zoekadvertenties van Google verschijnen boven- en onderaan de zoekresultatenpagina (SERP) met dezelfde indeling als de organische zoekresultaten. Waar je bij de organische resultaten niet kunt bepalen welke extensies er getoond worden, is dit wel mogelijk bij de betalende resultaten. De kunst ligt er in om de mensen een betere ervaring te bezorgen via de betaalde link dan met de organische positie.

Kwaliteitsscore van Google

Hoe relevanter je advertentie en hoe meer deze is afgestemd op de landingspagina, hoe groter de kwaliteitsscore zal zijn. Wat is het gevolg van een hoge kwaliteitsscore? De kosten zullen dalen en de posities zullen stijgen doordat Google met zekerheid weet dat je met deze content een antwoord geeft op de zoekopdracht van de gebruiker.

Er zijn verschillende manieren om deze kwaliteitsscore te verhogen en dus je kosten te doen dalen. Wat je vooral in het achterhoofd moet houden is dat je een zo duidelijk en compleet mogelijk antwoord biedt op de gebruiker zijn vraag. Vermijd dus té korte blogberichten en probeer je content zo compleet mogelijk te maken, in welke vorm dan ook.

Wanneer google advertenties?

Google zoekadvertenties zijn heel doeltreffend wanneer de mensen reeds op zoek zijn naar je producten of diensten. Met zoekmachine advertenties op Google bereik je onder andere onderstaande doelen:

  • Je wilt de verkoop van je product verhogen;
  • Je wilt de mensen die reeds actief op zoek zijn naar je product bereiken;
  • Je wilt vermijden dat de concurrentie je positie op de resultatenpagina in neemt

Conclusie

Laten we samen eerst je doelen bepalen zodat we eerst focussen op het meest doeltreffende kanaal. Per kanaal kan er dan weer uitgebreid getest worden door welke copy en type content je doelgroep het meest aangetrokken is.

Beide kanalen zijn als volgt samen te vatten. Google Ads is het doeltreffendst voor conversies en verkopen, terwijl Facebook beter is voor brand awareness en remarketing. Als je deze zin in het achterhoofd houdt, dan ben je al een pak verder met het kiezen van je kanaal.

In een ideaal scenario is er budget voor handen om elk kanaal uitgebreid te kunnen testen. Hierdoor zouden er bij elk kanaal kleine experimenten opgezet worden waaruit we verder zouden leren. Op deze manier wordt er op de meest optimale manier omgesprongen met het budget. Het is de kunst om de winnaars te ontdekken en hier extra op in te zetten.

Klaar voor een gratis kennismakingsgesprek?

Twijfel niet langer, laat het me weten en we plannen samen een moment in.

Contact