Hoe optimaliseerde Digifuel de Google Ads account van Aleetoe?
Over Aleetoe
Aleetoe is gespecialiseerd in het optimaliseren van je Amazon account om zo meer te verkopen op Amazon in Europa en de rest van de wereld. Aleetoe is één van de eerste Belgische agencies die ervoor zorgt dat je je markt kan uitbreiden naar de rest van Europa en zelfs ver daarbuiten.
In Europa zijn er 310 miljoen online shoppers en daardoor heeft Amazon een heel groot potentieel qua online sales. Deze kans wil Aleetoe en Digifuel grijpen. Wij staan klaar om je e-commerce sales naar een hoger niveau te tillen.
Hoe werd Aleetoe bijgetankt door Digifuel?
De vraag van Aleetoe was om in eerste instantie gevonden te worden op Google en in tweede instantie de concurrentie voor te zijn bij het adverteren op de Google resultatenpagina’s.
In de eerste fase was een zoekwoordenanalyse nodig om de juiste SEA & SEO zoekwoorden te weten te komen. Vervolgens kreeg Tom van Aleetoe enkele ideeën om nieuwe blogs te schrijven met de bijhorende tips waarop hij moet letten.
Om vlug te schakelen en dus op korte termijn gemakkelijk gevonden te worden lanceerde Digifuel voor Aleetoe ook enkele SEA-campagnes. Hiermee kreeg het verkeer van Aleetoe de nodige brandstof om door te klikken naar de website en zo te zorgen voor extra leads.
Het doel van Aleetoe
Aleetoe wenste een grotere merkbekendheid voor zijn bedrijf en zijn diensten. Een goede vindbaarheid op Google is hier dus key. Hiervoor zetten wij in op zoekmachineoptimalisatie, maar voor de korte termijn raadt Digifuel ook aan om te adverteren op het zoeknetwerk van Google. Welke stappen heeft Digifuel nu doorlopen om een geoptimaliseerde Google Ads account te bekomen?
Een geoptimaliseerde
Google Ad account In 7 fases
Fase 1: instellingen van de Aleetoe-accounts
Alle instellingen van Google Ads, Google Analytics, Google Tag Manager en de andere accounts werden correct ingesteld en met elkaar gelinkt. Dit was niet alleen om een realistisch beeld te krijgen op het verloop van de campagnes.
Met deze data was het ook mogelijk om optimalisaties uit te voeren. Binnen Google Ads zijn er namelijk biedstrategieën waarmee je het systeem de advertenties laat optimaliseren volgens de data die hij haalt uit de conversies of doelen van Google Analytics. Een voorbeeld van een doel is het invullen van een contactformulier.
Fase 2: zoekwoordenonderzoek voor Aleetoe
Als alle accounts correct waren ingesteld, gingen we over naar de volgende fase. In deze fase moeten we te weten komen welke zoekwoorden de doelgroep van Aleetoe nu juist gebruikt. Hiervoor was extra inzicht nodig. Inzicht die verkregen werd via een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Google’s eigen zoekwoordenplanner en Ubersuggest van de marketing-guru Neil Patel, zijn hier twee goede gratis tools voor.
Tom verkreeg via het zoekwoordenonderzoek extra inspiratie om nieuwe blogs te schrijven. Ook heeft hij hiermee extra duiding gegeven aan de zoektermen waarop hij zeker wou gevonden worden.
Fase 3: aanmaak Aleetoe branding campagne
Na deze insteek en de analyse die Digifuel deed, werden de zoekadvertenties binnen de Google Ads account van Aleetoe opgesteld. Als eerste campagne stelde Digifuel voor om een brandingcampagne in de account op te nemen. Dit betekent zoveel als adverteren op je eigen merknaam. Ofwel staat deze gelinkt aan de homepage ofwel wordt er hier een specifieke landingspagina voor aangemaakt.
Hu? Adverteren op je eigen merknaam?
Ja correct. Door de concurrenten voor te zijn ben je al zeker van een goede positie binnen de veiling van het Google Ads systeem. Het is namelijk niet verboden dat je concurrenten je merknaam opnemen in hun campagnes, bijvoorbeeld “Aleetoe”.
Een extra plus is dat de kwaliteit van je totale account zal verbeteren aangezien de kwaliteitsscore van deze brandingcampagnes altijd heel hoog ligt, in vele gevallen zelfs 10/10. Het resultaat? Een lagere CPC (cost per click) van de gehele account.
Fase 4: analyse van de Aleetoe website
Om volgende campagnes aan te maken moest er eerst gekeken worden naar de structuur van de website. Is deze goed opgebouwd? Verloopt de gebruikerservaring vloeiend en op een logische manier? Zijn de belangrijkste zoekwoorden op de belangrijkste pagina’s geïmplementeerd?
Enkel en alleen als we er zeker van waren dat dit goed zat, gingen we over naar het maken van de volgende campagnes. Wanneer we dit niet zouden doen zouden we onnodig geld spenderen. Mensen zouden namelijk op een pagina terecht komen waar men geen goede ervaring had en dus direct zouden wegklikken.
Fase 5: aanmaak van specifieke Google Ads campagne
Als de website een screening gekregen heeft, werden nieuwe algemene en/of specifieke campagnes voorgesteld. Na de tips die Tom ontving om één van zijn dienstenpagina’s te verbeteren, werd er eerst gewacht tot deze verbeteringen op punt stonden. Een extra duidelijke call-to-action om de potentiële klant gemakkelijker tot actie te laten overgaan was daar één van.
Aangezien “starten met verkopen op Amazon” de breedste doelgroep had en hij zelf ook aangaf om hierop te adverteren maakte Digifuel hiervoor een specifieke campagne aan.
Fase 6: optimalisatie van de Google Ads campagnes
In de eerste periode was het belangrijk om voldoende data te verzamelen. Er was namelijk nog geen data uit vorige campagnes voorhanden om uit te leren. Deze data hebben we verkregen door breed te targetten met een laag budget. Zo kregen we inzicht op de manier waarop zijn doelgroep naar zijn dienst zoekt.
Fase 7: leren uit de data van de campagnes
Na enkele weken hadden we hier voldoende data uit verkregen om hier verder uit te leren. Zo hadden we extra inzicht op de relevante en doeltreffende zoektermen van zijn doelgroep. Uit deze inzichten zijn er exacte zoekwoorden met een hoger budget aan de campagne toegevoegd. We wisten immers reeds dat deze zoektermen goed resultaat opleveren.
Na een 6-tal weken kregen we nog extra inzichten in de zoektermen van de campagnes. Zo zagen we in de zoektermen dat bepaalde landen waren opgenomen in de zoekopdrachten van zijn doelgroep. Deze inzichten zorgden ervoor dat ik voorstelde aan Tom om een nieuwe campagne aan te maken die specifiek gericht is op deze zoektermen.
Het is logisch dat het volume van deze zoekopdrachten een pak lager lagen, maar aangezien deze super relevant waren, had deze een veel hogere kwaliteitsscore. Dit resulteerde nogmaals in een lagere kost van de campagne.
Zoekwoordenanalyse, content tips en SEA- campagnes
Inzichten in de drie opgestelde campagnes van de eerste drie maanden:
Gemiddeld doorklikpercentage: 13,05%
Gemiddelde kost per klik: €1,20
Gemiddelde conversiepercentage: 20,68%
Wens jij ook hulp bij het opstellen of optimaliseren van je Google Ads account?
Twijfel niet langer en neem vrijblijvend contact op met Digifuel!