Nieuwe Google update zet UX voorop
Terwijl de wereld even stil lag, draaide Google op volle toeren. Mensen hadden meer tijd en brachten dan ook meer tijd online door. Normaal kondigt men hun updates niet van te voren aan, maar deze keer dus wel. Heeft het nu te maken met de vreemde situatie waar heel de wereld mee te kampen heeft, dat weet niemand.
Geef UX nog meer aandacht in 2021
Wanneer je goed wilt scoren op Google, zei ik in het verleden reeds dat je hiervoor extra moet inzetten op SEO content, maar ook op de UX van je website. In 2021 is het zo ver en zal Google de gebruikerservaring in rekening brengen voor de pagerank van je website.
De “page experience signal” zal kijken naar het surfgedrag van alle bezoekers die belanden op je website. Welke elementen moet je nu extra aandacht geven? Dat geven ze natuurlijk niet tot in detail prijs, maar in de figuur hierboven krijg je al een goede indicatie.
Enkele basis UX principes
- werk een duidelijk navigatiestructuur uit
- maak je website scanbaar met tussentitels en vette woorden
- zet de mobiele ervaring van je website voorop
- sleutel aan de laadsnelheid
- laat je call-to-actions opvallen met een uniek kleur
Bereid je nu voor op de update
- geef volledige informatie rondom één topic per blogbericht
- let op een eenvoudige navigatie doorheen je website
- neem AMP op in je blog strategie
- geef stapsgewijs extra gedetailleerde informatie weer
- werk 404-pagina’s weg
Wat wil Google nu juist? Het doel van Google is al altijd geweest om een zo correct en compleet mogelijk antwoord te geven op de vraag die zijn gebruikers stellen op zijn zoekmachine. Lever dus zo volledig mogelijke informatie in combinatie met een uitstekende gebruikerservaring zodat je doelgroep graag op je site rond surft en je hen tevreden stelt met het antwoord op hun vraag.
Wil je hulp bij het nakijken van je website en zo je website klaarstomen voor deze nieuwe Google update?
Contacteer Digifuel en samen kijken we met onze partners hoe we je website naar een hoger niveau kunnen tillen.